A N G S T ?

Geplaatst door Westlanders.nu op 04-06-2012 04:59 - Gewijzigd op 28-07-2013 21:16

's-Gravenzande 04.06.2012 - Een onderwerp, net zo actueel als zestien jaar geleden, toen ik er ook over schreef; zeker is wel dat het nog meer is toegenomen, deze ‘geheime’ volksziekte nummer één! Tallozen lijden er aan, ook al wordt het angstvallig verzwegen.  

Angst, het is een onderdeel van de tv-beelden in het journaal, het komt op je af vanuit de ogen van mensen die de vreselijkste dingen meemaakten, in hun land, hun dorp, hun straat.

In die vijftien jaar is de situatie in de wereld wat betreft veiligheid en zekerheid achteruitgehold! Het gaat te ver om de oorzaken daarvan allemaal te noemen, maar een heel belangrijke was toch wel de letterlijk wereldschokkende aanslag op de Twin Towers in New York op 11 September 2001. Nadien is de wereld niet meer ‘dezelfde’ geworden en  zijn er nog belangrijke facetten toegevoegd: een economische recessie die in Europa heftig en zwaar is, en het einde nog lang niet in zicht!

Met daarnaast een voortdurende onrust en spanning in het Midden Oosten, met opstanden en burgeroorlog tot gevolg.  In zo’n wereld is angst niet meer weg te denken, en je hoeft je er niet voor te schamen. Er zijn zoveel mensen die bang zijn, bang voor de toekomst, of bang voor zóveel andere dingen die zouden kúnnen gebeuren!

Het verlies van gezondheid, je baan, gezinsleden, maar ook andere angsten kunnen mensen gevangen houden: faalangst, vrees voor het ouder worden, bang voor inbraak, angst op straat, angst voor geldzorgen, angst om af te moeten haken in het bedrijfsleven. Zóveel mensen zijn er die met een soort angst in hun hart rondlopen, en er niet voor uit durven te komen!

Soms kun je het geen naam geven waarom je angstig bent, soms is het een ‘potpourri’ van alles, een maalstroom in het hoofd, in je gedachten, het vormt een ‘bolwerk’, waar je gek van wordt! Ik spreek uit ervaring! Iemand schreef: bezorgdheid en angst werken als zand in de machinerie van een leven’. Het kan slopend voor de gezondheid worden en uiteindelijk, in het ergste geval, leiden tot zelfmoord!

Het is niet iets nieuws, dit onderwerp. Angst is er altijd al geweest;  Adam en Eva beleefden het als eersten, nadat ze ongehoorzaam waren geworden aan God, hun Schepper. Na hun fout kropen ze bevreesd weg, iets wat ze voordien niet kenden!

De Bijbel is er heel vertrouwd mee; op honderden plaatsen wordt er geschreven over ‘vrees’ en angst. God, die ons geschapen heeft, weet precies hoe we in elkaar steken, en ook wat voor ‘angsthazen’ we kunnen zijn! Daarom zei Hij ook steeds weer, en nu nog: “vrees niet”!

Als je er ook last van hebt, dan raad ik je aan om in de Bijbel de prachtige Psalm 107 te lezen. ‘God redt uit alle nood’, staat er boven. Het gaat over Gods volk: Israël. Tot drie keer toe staat er dat God optreedt: “en God redde hen uit hun angsten, [vs 6] en God verloste hen uit hun angsten, [vs 19] en God voerde hen uit hun angst en.” [vs 28]

Maar weet je wat het volk eerst deed? Het staat er ook drie keer: “Toen riepen zij tot de Here in hun benauwdheid.” En dáár gaat het om, dat zouden meer mensen moeten doen!

Één ding is zéker, angst komt niet bij God vandaan! Hij wil je er juist van v e r l o s s e n! Angst is een ‘product’ van de duivel, hij praat het je aan, hij brengt het doorlopend in gedachten tot het gaat malen, dag én nacht!

Toen God de Zoon, Jezus, op aarde was, toen kwam Hij ook mensen zoals wij tegen, angsthazen! Hij zei tegen ze: “Wees niet bevreesd, geloof alleen.” [ o.a. Luc. 8:50] Ik geloof zeker dat dát veelal de oorzaak is, we laten onze gevoelens de Hoofdrol spelen, en ons geloof heeft een ‘ bijrol’! Wij vergeten dat God tot álles in staat is, en zien alleen maar ‘de golven die over het dek slaan’!

Op een scheurkalenderblaadje las is:

Mijn gevoel zegt: kijk eens om je heen! Maar Jezus zegt: zie op Mij.

Mijn gevoel zegt: hier kom ik nooit uit. Maar Jezus zegt: Ik maak je vrij.

Mijn gevoel zegt: je struikelt telkens weer. Maar Jezus zegt: Ik hou je vast.

Mijn gevoel zegt: de zorg drukt je terneer. Maar Jezus zegt: geef Mij je last.

Mijn gevoel zegt: jij schiet altijd te kort. Maar Jezus zegt: in Mij ben je volmaakt.

Mijn gevoel zegt: je woorden zijn zo krachteloos. Maar Jezus zegt: Ik raak je hart aan.

Mijn gevoel zegt: je bent zo minderwaardig. Maar Jezus zegt: kostbaar ben je in Mijn oog. 

Mijn gevoel zegt: ga maar heel diep gebukt. Maar Jezus zegt: hef je hoofd omhoog.

Mijn gevoel zegt: jij kunt alleen maar huilen. Maar Jezus zegt: verblijd je te allen tijde.

Mijn gevoel zegt: toe maar, trek de muur maar op. Maar Jezus zegt: niets kan jou van Mijn liefde scheiden!

Wat Jezus zegt kun je terugvinden in de Bijbel, wat je gevoel zegt word je aangepraat door een negatieve geest, een handlanger van de duivel! “Biedt weerstand,” zegt Gods woord, “ en hij zal van u vlieden.” [Jac. 4:7]

Veel mensen menen het zelf wel te kunnen, hun trots weerhoudt hen om met hun angst tot Jezus te gaan. Maar als je gaat doen wat Psalm 107 zegt: “ Toen riepen zij tot de Here in hun benauwdheid”, dán gaat God doen wat Hij daar ook deed: “En Hij verloste hen van hun angsten.”

Daarom, beste lezer[es], wie je ook bent, welke angst er in je leven ook is, vlucht er mee naar Jezus. Hij wil het van je afnemen, Hij biedt je een veilige schuilplaats waar Rust en Vrede heersen, ook in deze tijd, in een onzekere wereld vol spanning en geweld.

Schaam je niet, laat je de Weg wijzen door Gods Woord en door christelijke hulpverleners!

H. van den Berg, tel. 06-15062838/e.mail: berg.services@telfort.nl

Reacties ((geen reacties geplaatst))

Nog geen reactie geplaatst

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.

Reanimatiecursus op woensdagavond 8 april - Ter Heijde Beachrun op vrijdag 31 mei - Sterrenhemel bekijken tot dinsdag 2 april - Leftovers en The Guardians in De Muziekzolder Maasdijk - Paaszangdienst op zondag 31 maart - Cursus massage en aanraking bij kanker - Dit weekend afsluiting Beneluxtunnel voor groot onderhoud - Marketing en communicatie medewerker - Voorjaarsconcert Rotterdam aan Zee 'All you need is love" - Productie medewerker Bleiswijk - Manager werk en dienstverlening - Opening horeca de Brink en kofferbakverkoop - Struintochten in Van Dixhoorndriehoek op 30 maart - Beelden van straatroof bij San Franciscosingel - Parttime Administratief Medewerker - Lezingen meidagen 1940 rond slag om Hoek van Holland en Staelduinse bos - Paasconcert door Jaap Kroonenburg - Mijn positieve gezondheid in spelvorm - Sales Support - Kerkenvisie vastgesteld voor het Westland - Boeken- en documentatiebeurs Documentatiegroep ’40-’45 - Gezocht: plannen die in aanmerking komen voor de Adriaan Dessingprijs 2024! - Vrachtwagenchauffeur karton - Productiemedewerker fulltime - Publieksexcursie "Parachutistenwandeling" 14 april 2024 - Verkoopmedewerker kookwinkel gezocht! - Makkelijk Scoren is Terug! - Activiteiten in Ter Heijde in maart - Technisch Corporate Recruiter - Werkplaatsmonteur - Corporate Recruiter - Paasspeurtocht op 2e Paasdag in het Staelduinse Bos - Leren omgaan met rouw en verlies - 1 maart a.s. start inschrijving A Local Swim Westland - Meewerkend voorman/-vrouw Dienstverlening - Productiemedewerker omgeving Oegstgeest - ‘In The Heat Of Battle’ voor 113 Zelfmoordpreventie - Vogelexcursies 2024 in Midden Delfland - Logistiek magazijn medewerker - Industriedeur Monteur - Tour de France Femmes 2024 op 12 augustus in de regio - Maaimachinist - Monteur beveiligingstechniek - Man vermist na ongeluk Professor Gerbrandyweg - Het belang van effectieve werving en selectie en de rol van account manager jobs - Expositie Johan van der Helm - 200 jaar KNRM tentoonstelling door heel het land - Dit is hoe jouw onderneming succesvol wordt - Facilitair medewerker - Junior Project Manager