Reactie op standpunten VVD en CDA Westland inzake financiële positie Westland

Advertorial Westland Verstandig/LEO 2.0

Reactie op standpunten VVD en CDA Westland inzake financiële positie Westland

Westland 09.02.2014 - Westland Verstandig-LEO 2.0 vraagt zich af wat CDA Westland en de vertrekkende fractievoorzitter Buitelaar bezielen...

door de bevolking van Westland op het verkeerde been te zetten. Westland bevindt zich financieel in zeer zwaar weer. Er staat geen euro op de bankrekening –Westland heeft geen spaartegoed meer- en CDA en GBW zijn er in geslaagd om samen de opbrengsten van de verkoop van Caiway en het Nutsbedrijf in 2008 te verbrassen. Met name werden in de periode 2007 tot en met 2010 dus ook nog in de crisistijd, vele dure gronden aangekocht.

Nog erger, zij hebben een schuld gecreëerd welke zal oplopen naar € 400.000.000,--. Westland bevindt zich niet voor niets bijna bovenaan de lijst van de gemeenten met de hoogste schulden en ook bovenaan de lijst van de gemeenten met de meeste grondposities. Tenslotte is het één van de drie gemeenten in Nederland waar te weinig op de gronden is afgeboekt. Dat laatste heeft weer tot gevolg dat de gronden te duur zijn.

CDA Westland wijst op de reserves. Die zijn alleen op papier aanwezig en hebben al een andere bestemming zoals het bouwen van twee gemeentehuizen als de kiezer niet ingrijpt. Overigens zullen ook die euro’s opnieuw geleend moeten worden. Enig vet op de botten is er niet. Zeker niet als tot afwaardering moet worden overgegaan. Ook als de rente over de schuld in de komende jaren zal stijgen, komt Westland in de grootst mogelijke problemen.

Nu doen CDA Westland en het College het af met de huidige lage rente en dat die rente op de hoge schuld best wel valt op te brengen. Dit is natuurlijk een tijdelijke zaak en wij houden ons hart vast als in de komende jaren de rente stijgt.

Tenslotte weet ook CDA Westland dat het College van B&W er niet in geslaagd is voor het eerst in de geschiedenis van Westland en ook van de gemeenten die Westland gevormd hebben, om een sluitende begroting te krijgen in de jaren 2016 en 2017. Dit is gewoon een zwaktebod en een aanfluiting. Blijkbaar weet dit College het ook niet meer.

Naar buiten toe probeert men echter de schijn op te houden dat het allemaal goed zit en dat er geen probleem is. Wij vrezen als er geen ommezwaai in gedrag en beleid komt dat uiteindelijk de Westlandse burgers net zoals in Lansingerland, het gelag moeten gaan betalen en hogere belastingen moeten gaan ophoesten. Het geknoei van het College wordt dan door de burgers betaald.

Dit moet voorkomen worden door een duidelijke beleidsommezwaai in de komende periode. Partijen die dat niet willen handelen niet in het belang van Westland. Goede kans is wel dat alle bestuurders die dit veroorzaakt hebben dan van het toneel verdwenen zijn. De nu “brullende” fractievoorzitter CDA Westland komt in ieder geval niet meer terug in de nieuwe Raad. De eerste in de rij???

De fractie van Westland Verstandig-LEO 2.0

Peter Duijsens,

Fractievoorzitter

Graaf en vind! workshop archeologie voor de jeugd Meer info - De passie van Pasen in \'s-Gravenzande Meer info - “Vormgeven aan (eigen) uitvaart”; een informatieavond in de bibliotheek Meer info - Samenwerken voor nieuw schoolplein Meer info - Zieke essen als basis voor historische huizen in Broekpolder Meer info - 59ste editie van de Maassluise Muziekweek Meer info - Aaf Brandt Corstius te gast in Bibliotheek Monster Meer info - Ontmoet medepatiënten met prostaatkanker in HMC Antoniushove Meer info - College beantwoordt vragen CDA over de windturbines op de landtong Rozenburg Meer info - Column; Verbazend! Meer info - Jubileumjaar voor Helen Dowling Instituut Meer info - Westlands Open Podium 18 februari met Opera Meer info - Restaurant Unicum Strandweg gaat dicht Meer info - Westlandse politici in Roze Raadsdebat Meer info - Bingomiddag bij Fun en Fit op 20 februari Meer info - Nico van Ruiten nieuwe Programmaregisseur Energieakkoord Greenport West-Holland Meer info - Hoe gastvrij zijn de bewoners van Wateringen? Meer info - Wil jij vrijwillig iets voor een ander doen tijdens NLdoet? Meer info - Verhalen rond de tafel; de bibliotheek leest voor in verschillende tehuizen Meer info - Boekbespreking over borstkanker bij inloophuis Carma Meer info - Hulp bij invullen belastingaangifte 2017 Meer info - Gezonde bustour met landelijke politici Meer info - Race mee met Nora en Dean: stichting Happy Friends Meer info - Zeefdrukken Moerman in Museum Maassluis Meer info - Valentijnsontbijt MVO Westland: \'Statushouders: lust of last voor de arbeidsmarkt?\' Meer info