Column: Nep, of toch..........?

Geplaatst door Westlanders.nu op 18-12-2022 00:00 - Gewijzigd op 18-12-2022 08:49

's-Gravenzande 18.12.2022 - Neem bijvoorbeeld een kerstboom; je kunt hem kopen, huren, adopteren, mét een kluit, of zonder, groot, klein, tienduizenden worden er gekocht. Maar zo'n nepboom, van kunststof, is dat niet een goed idee?


Moeilijk hoor, met al die milieukwesties, tegenwoordig. Toch zo gek nog niet; ik kom bij mensen die elk jaar hun nepper van zolder halen, optuigen en vanaf Sinterklaas in de kamer hebben staan, net écht! En in januari gaat tie weer naar z'n plek, op zolder.

Ik ga het daar verder niet over hebben, ook niet over al het nepnieuws dat er rondgaat op deze aarde. Maar al met al is het heel belangrijk om het juiste van de leugens te onderscheiden. Want er zit veel kaf onder het koren. Vooral in déze tijd, ik noem het de eindtijd, is er een grote verscheidenheid aan [nep]nieuws!

Neem nu de blijde Boodschap van het kerstfeest; nep, of toch..........? Het is ook wel een bijzonder verhaal: God die naar de aarde komt als een Baby om onder Zijn schepselen te wonen, omdat ze hulp nodig hebben, omdat het anders faliekant met hen afloopt! Ja, en dat het allemaal gegaan is zoals zijn Vader het bedoelde, precies zo! Geboren uit een maagd, gekruisigd door Zijn eigen volk, na drie dagen weer uit het graf opgestaan, én teruggegaan naar de hemel! Ja, daar is echt wel geloof voor nodig! En geloof is een gave van God; de apostel Paulus legt het uit aan de mensen in Efeze, en vandaag aan jou en mij: " Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God". [Ef. 2: 9] Genade is er voor i e d e r e e n, iedereen! Maar wil je het, wil je wel van genade leven? Of ben je daar te trots voor, regel je het zélf wel, op jóúw manier?

Nep, of toch..........? Heel veel mensen hebben niets met het échte feest; er is een volksfeest van gemaakt, met gezelligheid, vrije dagen, een lichtjesfeest met van alles er op en er aan, en zelfs een kindje in een kribbe, waar versjes voor gezongen worden, al was het een sprookje!

Maar dat is het niet; het hele verhaal van de geboorte van Jezus en Zijn leven op aarde, je vindt het allemaal opgeschreven in de Bijbel, het Boek van God. Hij is de Auteur en Hij gaf het ons om daarin te lezen en het te bestuderen, zodat wij Hem en Zijn Zoon Jezus zouden leren kennen. Gods Geest wil ons daarbij helpen en ons laten zien hoe wáár en zéker het alles is wat God liet opschrijven! Dan gaan we inzien hoe nodig het was dat Jezus kwam, én dat Hij die vreselijke weg van lijden ging, voor mij én voor jou! God, de Vader wil dat wij dat gaan inzien dat zijn Zoon Zich beschikbaar stelde, en dat Zijn Vader daarin meeging!

"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.[Joh. 3:16] Deze zo heel bekende zin van Jezus Zélf wordt gevolgd door Zijn uitleg over Zijn komst naar de aarde. " God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om de wereld te veroordelen, maar om haar door Hem van de ondergang te redden. Wie zijn vertrouwen op Jezus stelt, wordt niet veroordeeld. Maar wie niet gelooft, is al veroordeeld omdat hij geen vertrouwen heeft gehad in de naam van Gods enige Zoon." [Joh. 3:17 -19, HTB]

Jezus legt het hier uit aan een godsdienstleraar uit die tijd, in de nacht, notabene! Die man, Nicodemus, wilde wel het een en ander weten, maar hij schaamde zich er voor dat dát bekend zou worden bij zijn collega's! Daarom ging hij 's nachts naar die Man, waar zoveel om te doen was. En weet wat hij deed? Hij luisterde, hij knoopte het in zijn oren, onderzocht het en ging geloven! Later [Joh. 7:50-51] verdedigt hij Jezus tegenover het Sanhedrin, het Joods college van schriftgeleerden. Nog later, Bij Jezus' begrafenis was niet één van Zijn discipelen aanwezig, maar wél Nicodemus!

Misschien wil jij ook wel meer van Hem weten, van dat Babytje dat uit de hemel kwam, waarvan de engelen zongen en de herders opgetogen waren, en Die nu bijna terugkomt als Koning van hemel en aarde! Wellicht durf je het ook niet aan, uit schaamte voor je familie of je vrienden of anderen. Maar ik zou me er niet aan storen; Jezus schaamde Zich ook niet voor JOU, toen Hij aan het kruis de straf voor je onderging, naakt, als een vervloekte! Kom, " luister naar de blijde Boodschap", vóór het te laat is! Wát nepnieuws? Luister, net als Nicodemus, naar Jezus; Hij deed het alles ook voor JOU! Bijna komt Hij terug, zoals óók opgeschreven. Het zou een ramp zijn, als je er dán pas achter kwam dát het waar en zeker is! Want dán zal het voor eeuwig te laat zijn!

Luister naar de blijde Boodschap van Gods liefde en genâ!
Van ontferming en bevrijding, door het kruis van Golgotha!
Allen zijn wij afgeweken van het doel, door God bereid.
Allen hebben wij gezondigd, derven Godes heerlijkheid.

God, rechtvaardig doch vol liefde, zond Zijn Zoon op aarde neer om de straf voor ons te dragen.
Hij werd aller heren Heer. Want Zijn sterven bracht verzoening.
Aan het kruis heeft Hij voldaan.
Allen die in Hem geloven mogen vrij tot God nu gaan.

Hoor de woorden van de Heiland gij die leeft in vrees en strijd.
“Komt tot Mij, belast beladen k’ Geef u rust en zaligheid.
O, bedenk toch eens te sterven, zonder dat gij zijt verlost.
Waarom zoudt gij ook niet komen? ’t Heeft des Heilands bloed gekost.

[Joh. De Heer 893]

Nóg is er tijd, nóg is er genadetijd! Gezegende kerstdagen wens ik je toe.

Eeuwig Licht nooit meer nacht
is door Jezus komst gebracht
Hij de Heiland lang verwacht
Hij die ons verlossing bracht.

Nooit meer tranen en verdriet
is door Jezus komst geschied
Straks voor eeuwig bij Hem zijn
nooit meer lijden en geen pijn.

Duisternis die gaat verdwijnen
Zijn Licht zal eeuwig schijnen
Eeuwig Licht nooit meer nacht
Hij die ons verlossing bracht.

H. van den Berg,

Tel. 06-15062838
berg.services@telfort.nl

Reacties (11 reacties geplaatst)

De collecte zak kan rond 3x
Klopt helemaal. Ik vier nooit kerst.
Jammer voor H van den Berg dat zijn "preken" op NEP-nieuws lijken. Zó overtrokken, zó overdreven. Daarmee win je geen zieltjes.
Was je er soms bij? Als je een paar honderd voorspellingen doet, komt er altijd wel een uit. Denk aan al die voorspellers van het WK.
Die Verlosser; was dat niet Messi?
nou Robert tijd dat je wakker wordt en de dingen gaat zien die al duizenden jaren geleden zijn voorspeld viert ook geen kerst zeker ??
Dit zijn pogingen religieuze theorieën als instrument voor het opleggen van dubieuze leefwijzen te gebruiken. Wordt wakker!
Van den Berg, christenen en andere gelovigen menen dat zij de maat der dingen zijn en anderen wetten mogen opleggen omdat ze klakkeloos onbewezen zaken aannemen.
Is de komst van mohamed nu ook nepnieuws hier.
Het is toch echt de verlosser die zou komen waar jezus het over had in de bijbel.
Fijne feestdagen.
En die apostelbrieven dan?
Veronderstellingen en aannames blijken ook vaak nepnieuws. Zelfs na 2022 jaar.

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.

Dit paasweekend Beneluxtunnel afgesloten richting A15 - Reanimatiecursus op woensdagavond 8 april - Ter Heijde Beachrun op vrijdag 31 mei - Sterrenhemel bekijken tot dinsdag 2 april - Leftovers en The Guardians in De Muziekzolder Maasdijk - Paaszangdienst op zondag 31 maart - Cursus massage en aanraking bij kanker - Marketing en communicatie medewerker - Voorjaarsconcert Rotterdam aan Zee 'All you need is love" - Productie medewerker Bleiswijk - Manager werk en dienstverlening - Opening horeca de Brink en kofferbakverkoop - Struintochten in Van Dixhoorndriehoek op 30 maart - Beelden van straatroof bij San Franciscosingel - Parttime Administratief Medewerker - Lezingen meidagen 1940 rond slag om Hoek van Holland en Staelduinse bos - Paasconcert door Jaap Kroonenburg - Mijn positieve gezondheid in spelvorm - Sales Support - Kerkenvisie vastgesteld voor het Westland - Boeken- en documentatiebeurs Documentatiegroep ’40-’45 - Gezocht: plannen die in aanmerking komen voor de Adriaan Dessingprijs 2024! - Vrachtwagenchauffeur karton - Productiemedewerker fulltime - Publieksexcursie "Parachutistenwandeling" 14 april 2024 - Verkoopmedewerker kookwinkel gezocht! - Makkelijk Scoren is Terug! - Activiteiten in Ter Heijde in maart - Technisch Corporate Recruiter - Werkplaatsmonteur - Corporate Recruiter - Paasspeurtocht op 2e Paasdag in het Staelduinse Bos - Leren omgaan met rouw en verlies - 1 maart a.s. start inschrijving A Local Swim Westland - Meewerkend voorman/-vrouw Dienstverlening - Productiemedewerker omgeving Oegstgeest - ‘In The Heat Of Battle’ voor 113 Zelfmoordpreventie - Vogelexcursies 2024 in Midden Delfland - Logistiek magazijn medewerker - Industriedeur Monteur - Tour de France Femmes 2024 op 12 augustus in de regio - Maaimachinist - Monteur beveiligingstechniek - Man vermist na ongeluk Professor Gerbrandyweg - Het belang van effectieve werving en selectie en de rol van account manager jobs - Expositie Johan van der Helm - 200 jaar KNRM tentoonstelling door heel het land - Dit is hoe jouw onderneming succesvol wordt - Facilitair medewerker - Junior Project Manager