Column; Wat is de echte bedoeling?

Hans van den Berg

's-Gravenzande 22.02.2022 - We zijn op weg naar de dag dat christenen vieren dat Jezus terugging naar de hemel: Hemelvaartsdag.


Hemelvaartsdag, wie kan daar nog iets mee vandaag? Er wordt vaak wat lacherig over gedaan. Of men spot ermee. Zó lang geleden, één zo'n man, zomaar opgestegen van de aarde, of er geen zwaartekracht meer bestond? Vast ook een sprookje uit dat sprookjesboek: de Bijbel!

Het is jammer dat veel mensen vandaag niet meer weten wat er met Hemelvaart gebeurd is. Of wat er met Pinksteren gebeurd is. Maar juist voor christenen zijn dit belangrijke gebeurtenissen. We herdenken de dag dat de Heere Jezus naar de hemel terugging. En Christenen zijn er blij mee! Het moest gebeuren, zoals Jezus ook zei voor Hij vertrok. Op aarde had Hij Zijn missie volbracht, en nu ging Hij bóven, bij en met Zijn Vader het werk voortzetten, voor de finishing touch! Wat dát is?


Foto Spanjevandaag.com

Vóór Zijn sterven had Hij het al kenbaar gemaakt wat Hij wilde, bij Zijn Vader: " Vader," sprak Hij toen, "Ik wil dat waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn die U Mij gegeven hebt, opdat zij Mijn heerlijkheid zien, die U Mij gegeven hebt." [Joh. 17:24]

En dát ging Hij toen doen, en is Hij aan het doen: de hemelvaart voorbereiden voor iedereen die bij Jezus wil horen. Dat is voor Jezus geen probleem; na Zijn sterven en opstanding was Hem: "alle macht gegeven, in de hemel én op de aarde." [Mat. 28:18] Een machtig en dankbaar werk; plaats bereiden voor al Zijn volgers van de voorbije eeuwen, miljarden die, vaak ondanks alles, tocht kozen om bij Hem te horen, voor eeuwig!

Na de vreselijke episode op aarde, ging Jezus nu op weg naar Zijn troon, als Overwinnaar van Dood en Duivel! Dit aardse onderdeel van Gods Heilsplan met deze wereld werd afgesloten, een nieuwe heerlijke episode brak aan voor de Triomfator!

En dat is begrijpelijk; Jezus was gekomen met een doel: Hij kwam naar de aarde om Zijn leven te geven, om de straf te dragen die mensen zoals ik en jij verdiend hebben, zodat wij voor God vrijuit konden gaan! En dát is volbracht! Jezus riep het uit, aan het kruis, voor Hij stierf: "Het is volbracht!" Tetelestai, in het Grieks: alles is betaald! Zijn werk hier op aarde was voorbij en ging Jezus op weg naar de plek, waar Hij vandaan was gekomen. Wat zal dat een ongelofelijke, onvoorstelbare ontvangst geweest zijn, daar in de hemel, toen Jezus daar binnenkwam!

Nog 40 dagen bleef Hij om Zich aan Zijn discipelen en andere volgers te laten zien, en hen nog instructies te geven om Zijn werk op aarde voort te zetten. De Boodschap van Gods liefde en genade door te geven aan allen die nog geboren zouden worden. Hij beloofde hen dat Zijn Geest hen daarbij zou komen helpen. En net zoals álles wat in de Bijbel voorzegd is, werkelijkheid werd en wordt, zo ook deze belofte: tien dagen later kwam Hij; Gods Geest! Pinksteren!

Vanuit de hemel moest dat allemaal begeleid worden, onder leiding van de Geest van de Vader en de Zoon. Wat mooi, wat bijzonder! Wat zal het nog een prachtige tijd geweest zijn, die 40 dagen dat Hij nog bij hen was! Hij was dood, en nu was Hij er weer, elke dag!

En toen dat slot; kun je je er iets bij voorstellen? De Meester leidde hen uit Jeruzalem, Hij voorop, de opgestane Heer! Zij wisten nu veel meer; in die 40 dagen had Jezus hun verstand geopend zodat zij de Schriften begrepen. [Luc. 24:45] En daar zegende Jezus hen! [Num.24-26] lichamelijk verlaat Hij hen, maar Zijn zegen laat Hij achter, onmisbaar voor het werk dat wacht! Ondertussen stijgt Hij op naar de hemel, met uitgespreide armen en zegende handen! Een afscheid, maar toch: "zij aanbaden Hem en keerden terug naar Jeruzalem met grote blijdschap". {Luc. 24:52]

Weet je, Jezus, Gods eigen Zoon, kwam persoonlijk naar deze aarde om ook voor mij de straf te ondergaan die ik verdiende; ook ik was Zijn doel! Daarom wil ik Hem eer en glorie geven nu Hij op de troon is, samen met Zijn Vader! Hij alleen heeft álles macht, in de hemel en op de aarde, ook nú! Als je er niets van begrijpt, doe er dan niet lacherig en spottend over; vraag dan Jezus Zélf of Hij ook jouw "verstand opent zodat je de Schriften gaat begrijpen." [Luc. 24:45]  Écht, Hij gaat het doen, Hij heeft het bij mij ook gedaan, door Zijn Geest, die met Pinksteren kwam, en nog altijd in Gods kinderen woont! Éen hémelvaart, het ga je overkomen als JEZUS ook JOUW Redder mag zijn!

Volken, klap de hand,
zing van land tot land,
jubel overal bij bazuingeschal:
Jakobs God, de HEER,
Hem zij alle eer!
Kom en buig de knie
voor de Koning die
volken voor zijn voet
biddend bukken doet –
zijn geliefden leidt,
ons een plaats bereidt.

Zing, want voor ons oog
voer de Heer omhoog.
Wat staar je verweesd?
Zing, want het is feest!
Hoor, hoe hoorngeschal
galmt door het heelal.
Kom en buig de knie
voor de Koning die
naast zijn Vader zit,
voor zijn broeders bidt,
aan zijn vrienden denkt,
ons de Trooster schenkt.

Zing, want het is feest:
God werkt met zijn Geest.
Volken worden tot
volk van Abrams God
Vorsten gaan in stoet
hun Vorst tegemoet,
staan in volle pracht
voor hun God op wacht,
komen tot zijn troon,
buigen voor de Zoon,
prijzen Hem als Heer,
tot zijns Vaders eer.

[naar Ps. 47]

H. van den Berg

Tel. 06-15062838
E-mail: berg.services@telfort.nl

Reacties (13 reacties geplaatst)

@Pierro. Moslims geloven niet wat van den Berg gelooft. Kunnen niet op hemelvaart rekenen. Dieren ook niet. Lezen niet de bijbel.
Ik ben benieuwd of jullie een moslim ook dit podium zouden geven!
Prijs God voor zijn genade!!
Dhr. van den Berg, hartelijk dank. Het is een wonder dat de Heere is op gestaan en nu aan de rechterhand van de Vader in de hemel is om voor Zijn volk te bidden. Om staande te blijven in deze door de zonden gevulde aarde.
Is dat zo nodig hulp van Hem te verwachten in deze bange tijd! 🙏🏼
Bedankt Hans. Jouw nieuws is het enige dat er toe doet!
Een gemiste kans dat ze in de bijbel niets zeggen over vliegtuigen .
En het dinosaurus hoofdstuk is ook voor het gemak overgeslagen.
Hoe moelijk het soms is int leven
Ben ik blij
Dat ikeen geloof heb gekregen
Er is zeker meer
Tussen hemel en aarde!!!!
Met alle respect, Deze site is niet het medium om bepaalde geloofsovertuigingen te verkondigen...
Inderdaad, dit is een nieuws site. Je geloof verkondig je maar in een kerk of zo. Hier zit toch niemand op te wachten.
Laat ieder toch in zijn maar aan je com te zien heb je het toch gelezen wie weet blijft er wat hangen bij je zou mooi zijn
Dacht dat dit een nieuws site was wat een onzin
Wat een mooi verhaal fijn om te weten dat de dood overwonnen is zodat allen die in hem geloven verder mogen leven bij hemwete
Wetende dat we onze dochter daar weer terug zien
Ja deze is ook weer leuk! Lachen man!
Hoe krijg je het toch allemaal bij elkaar?

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.

Sterrenhemel bekijken tot maandag 25 maart - Earth Hour in Monster op zaterdag 23 maart - Lezingen meidagen 1940 rond slag om Hoek van Holland en Staelduinse bos - Landelijke compostdag op zaterdag 23 maart - Kom kennismaken met Rotary Club Maassluis Maasland - Paasconcert door Jaap Kroonenburg - Weekendafsluitingen Beneluxtunnel voor groot onderhoud - Kerkenvisie vastgesteld voor het Westland - Boeken- en documentatiebeurs Documentatiegroep ’40-’45 - Nationale schelpenteldag en Earth Hour in Monster - Gezocht: plannen die in aanmerking komen voor de Adriaan Dessingprijs 2024! - Strandliefhebber opgelet! - Vrachtwagenchauffeur karton - Carma KidsClub organiseert middag voor kinderen van 6 t/m 12 jaar - Productiemedewerker fulltime - Publieksexcursie "Parachutistenwandeling" 14 april 2024 - Verkoopmedewerker kookwinkel gezocht! - Makkelijk Scoren is Terug! - Activiteiten in Ter Heijde in maart - Technisch Corporate Recruiter - Poeldijk zingt geliefde liederen van Johannes de Heer - Werkplaatsmonteur - Corporate Recruiter - Paasspeurtocht op 2e Paasdag in het Staelduinse Bos - Leren omgaan met rouw en verlies - 1 maart a.s. start inschrijving A Local Swim Westland - Meewerkend voorman/-vrouw Dienstverlening - Productiemedewerker omgeving Oegstgeest - ‘In The Heat Of Battle’ voor 113 Zelfmoordpreventie - Earth Hour op zaterdag 23 maart - Vogelexcursies 2024 in Midden Delfland - Logistiek magazijn medewerker - Industriedeur Monteur - Tour de France Femmes 2024 op 12 augustus in de regio - Maaimachinist - Monteur beveiligingstechniek - Duo expositie in Hofboerderij: beelden en schilderijen. - Man vermist na ongeluk Professor Gerbrandyweg - Het belang van effectieve werving en selectie en de rol van account manager jobs - Expositie Johan van der Helm - 200 jaar KNRM tentoonstelling door heel het land - Dit is hoe jouw onderneming succesvol wordt - Facilitair medewerker - Junior Project Manager - Evenementen chauffeur - Goed nieuws voor Westlandse zonnepanelen bezitters: Salderingsregeling blijft! - Allround Monteur - Medewerker riooltechniek - Installatiebedrijf Recharged over behoud salderingsregeling zonnepanelen - Wat zijn de voordelen van beleggen in een ETF ten opzichte van losse aandelen?