Column; Wel schuld, geen straf!

Geplaatst door Westlanders.nu op 10-09-2019 09:21 - Gewijzigd op 10-09-2019 09:24

's-Gravenzande 10.09.2019 - Dat is de eis van het Openbaar Ministerie in de zaak tegen de verpleeghuisarts die euthanasie pleegde op een dementerende vrouw, in 2016.


Het OM meent dat de arts goede bedoelingen had, maar dat er wel sprake is van moord! Sinds de invoering van de euthanasiewet in 2002 is dit de eerste keer dat een arts voor de rechtbank moet verschijnen. De tuchtrechter heeft de arts inmiddels een waarschuwing gegeven, de rechtbank spreekt deze week haar oordeel uit.

Dus dat kan, dat je ergens schuldig aan bent, en toch vrijuit mag gaan. Dat zou je dan gratie kunnen noemen! Gratie is eigenlijk een mooi woord voor genade, een woord waar we als mens moeite mee hebben!

In de Bijbel komt het woord veelvuldig voor; wat het echt betekent laat de Engelse taal mooi zien.

Daar kent men twee woorden voor genade: mercy en grace. Mercy betekent: iets niet krijgen wat je wél verdient, grace betekent: iets krijgen wat je niet verdient. Als je hier over nadenkt dan wordt de dubbele betekenis van gratie en genade je wel duidelijk!

Bij de gratie van God zijn wij wie we zijn, net zoals de koning bij de gratie van God koning is! Want door Zijn gratie, Zijn genade, leven wij elke dag, daarom alleen! Uit genade laat Hij het regenen of de zon schijnen, ten behoeve van ieder mens, gelovig of niet! [Mat.5:45]

Westlander vrijgesproken van stalking medium Astro TV

Dat is de algemene genade/gratie die iedereen ten deel valt! Het lijkt gewoon en normaal, maar in feite verdienen we het niet! God is onze Schepper en Hij verlangt van ons dat wij leven naar Zijn normen en waarden, zoals beschreven in de Bijbel, Zijn boek. Maar vanuit ons zelf brengen we er weinig van terecht; we zijn zondig en doen elke dag dingen die God tegenstaan! De straf die ons daarvoor wacht is de eeuwige dood, een straf zonder Gods algemene genade en onder helse omstandigheden. De Bijbel bevestigt dit met: “Allen hebben gezondigd en lopen de heerlijkheid van God mis.”[Rom.3:23] Maar toch, Die bijzondere liefdevolle God wil ondanks alles toch de eeuwigheid met mensen doorbrengen, in volmaakte harmonie en vrede! Daarom biedt Hij ons Zijn bijzondere genade aan in Zijn Zoon Jezus!

In opdracht van Zijn vader droeg Hij voor ons de straf die wij verdienden. Jezus knapte het voor ons op! Voor Hem geen gratie, geen genade! Aan het kruis heeft Hij alles volbracht wat nodig was om ons gratie te kunnen verlenen. En ieder die dat van harte gelooft en aanneemt mag voor 100% delen in Gods genade! Wil je van de genade leven die Jezus verworven heeft aan het kruis? God zou ons kunnen verwijzen naar de dodencel, om daar ons vonnis af te wachten, maar Hij roept ons, net zoals Hij Adam en Eva riep, nadat ze gezondigd hadden.

Mens, waar ben je? [Gen. 3:9] Niet om ons voor eeuwig te veroordelen maar om ons Heil en Zegen aan te bieden, genade, gratie! Zelf nog iets bijdragen? Verzachtende omstandigheden?

Vergeet het maar! De Bijbel zegt het heel duidelijk: “Vestigt uw hoop volkomen [geheel]op de genade.”[1Pet.1:13] Als je dat gaat doen dan verzekert Jezus jouw aanspraak op genade met Zijn eigen woorden: “Wie in Mij gelooft wordt niet veroordeeld.”[Joh.3:18] Dus weer: Wel schuldig....,geen straf.

Jézus heeft door Zijn offer aan het kruis de straf daarvoor gedragen!  En ieder die dit gelooft en Jezus aanneemt als Redder, die mag uitzien naar een eeuwig zalig leven, in een nieuwe hemel en op een nieuwe aarde! Dus niet alleen gratie, maar een eeuwig zalig leven als zoon of dochter van de grote Koning! Jezus heeft genade bewerkt en álles volbracht!

Meen niet dat het allemaal wel mee zal vallen, en dat je Jezus niet nodig hebt. Onze Schepper is heel duidelijk in Zijn uitspraken, en......., Hij kent iedereen, niemand uitgezonderd, en tot in de finesses!!

En Hij concludeert: "Allen hebben gezondigd, en zonder Jezus lopen we Gods heerlijkheid mis! Je kunt je eigen maatregelen treffen, zoals Jeffrey Epstein, veelvuldig miljonair uit Amerika, die geen trek had in eindeloze beschamende rechtszittingen, en  talloze confrontaties met zijn slachtoffers, en daarom maar in zijn cel een einde aan zijn leven maakte, vorige maand. Wat een triest einde van zo'n rijk leven, waarin hij zoveel mensen tot zegen had kunnen zijn! Heel teleurstellend voor de slachtoffers die hoopten op een eerlijk proces, eindelijk!  Als je gelooft dat dood dood is, dan is het hiermee klaar; dan is het nog niet zo gek dat hij uitgestapt is, hoewel, wél laf! Maar als je gelooft in de werkelijkheid: dat er een God bestaat Die rechtvaardig zal oordelen over álles wat we doen en gedaan hebben, dan zal hij déze Rechter niet kunnen ontlopen! En wij ook niet, met óns strafblad! : “Allen hebben gezondigd en lopen de heerlijkheid van God mis.”[Rom.3:23] Allen, daar hoor ik ook bij, en jij ook, en iedereen, ook al bezit je miljoenen, al baad je in weelde, ook dan hoor je bij Állen!

Er is maar één Uitweg: JEZUS! Hij belooft: “Wie in Mij gelooft wordt niet veroordeeld.”[Joh.3:18] En Hij is ook de Énige Die dat kan zeggen en beloven, Hij heeft de straf al gedragen, die wij verdienen, voor Állen! "Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.[Joh. 3:16] Dáár staat het:  ieder die in Hem gelooft: wél schuld........, geen straf!  Maar wél een eeuwig heerlijk leven in Gods Rijk! " Want het is zoals geschreven staat: ‘Wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bestemd voor wie Hem liefheeft." [1 Kor.2:9] Dát ga je eens meemaken, mét Jezus! Zonder hem ben je nergens, eens! Zonder Jezus zal je zélf de schuld moeten verantwoorden die je in dit aardse leven hebt opgebouwd, dan hoor je bij  Állen!  Ik kies voor Hem Die Zijn leven voor mij gaf, en jij? Hoe lang wacht je nog om Hem te bedanken en je aan Hem toe te vertrouwen?

H. van den Berg

Tel. 06-15062838

E-mail: berg.services@telfort.nl

Reacties ((geen reacties geplaatst))

Nog geen reactie geplaatst

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.

Lezingen meidagen 1940 rond slag om Hoek van Holland en Staelduinse bos - Landelijke compostdag op zaterdag 23 maart - Kom kennismaken met Rotary Club Maassluis Maasland - Paasconcert door Jaap Kroonenburg - Weekendafsluitingen Beneluxtunnel voor groot onderhoud - Kerkenvisie vastgesteld voor het Westland - Sterrenhemel bekijken tot dinsdag 19 maart - Boeken- en documentatiebeurs Documentatiegroep ’40-’45 - Nationale schelpenteldag en Earth Hour in Monster - Gezocht: plannen die in aanmerking komen voor de Adriaan Dessingprijs 2024! - Strandliefhebber opgelet! - Vrachtwagenchauffeur karton - Carma KidsClub organiseert middag voor kinderen van 6 t/m 12 jaar - Productiemedewerker fulltime - Publieksexcursie "Parachutistenwandeling" 14 april 2024 - Verkoopmedewerker kookwinkel gezocht! - Makkelijk Scoren is Terug! - Activiteiten in Ter Heijde in maart - Technisch Corporate Recruiter - Poeldijk zingt geliefde liederen van Johannes de Heer - Werkplaatsmonteur - Corporate Recruiter - Paasspeurtocht op 2e Paasdag in het Staelduinse Bos - Leren omgaan met rouw en verlies - 1 maart a.s. start inschrijving A Local Swim Westland - Meewerkend voorman/-vrouw Dienstverlening - Productiemedewerker omgeving Oegstgeest - ‘In The Heat Of Battle’ voor 113 Zelfmoordpreventie - Earth Hour op zaterdag 23 maart - Vogelexcursies 2024 in Midden Delfland - Logistiek magazijn medewerker - Industriedeur Monteur - Tour de France Femmes 2024 op 12 augustus in de regio - Maaimachinist - Monteur beveiligingstechniek - Duo expositie in Hofboerderij: beelden en schilderijen. - Man vermist na ongeluk Professor Gerbrandyweg - Het belang van effectieve werving en selectie en de rol van account manager jobs - Expositie Johan van der Helm - 200 jaar KNRM tentoonstelling door heel het land - Dit is hoe jouw onderneming succesvol wordt - Facilitair medewerker - Junior Project Manager - Evenementen chauffeur - Goed nieuws voor Westlandse zonnepanelen bezitters: Salderingsregeling blijft! - Allround Monteur - Medewerker riooltechniek - Installatiebedrijf Recharged over behoud salderingsregeling zonnepanelen - Wat zijn de voordelen van beleggen in een ETF ten opzichte van losse aandelen? - Eerste Kamer stemt tegen afbouwen salderingsregeling