Column: Volgen

Hans van den Berg

's-Gravenzande 12.11.2023 - Ben je een ‘vriend’ of een ‘volger’, of ben je het allebei? De leiders, lijsttrekkers en partijprominenten doen hun uiterste best om je zover te krijgen, in deze dagen.


Het klinkt heel interessant als je veel ‘vrienden’ en/of ‘volgers’ hebt; zeker in een tijd van verkiezingen, zoals nu in ons land, en in Amerika, óók in deze tijd! Het is voor de politici van het grootste belang dat ze aandacht krijgen in een verkiezingsstrijd zoals die er nu woedt! En als je dus veel volgers hebt, dan kun je ze ook regelmatig iets toetwitteren om ze bij de les te houden.

Heeft men er niet veel, volgers, dan kan men ze kopen! Ruimschoots worden ze aangeboden op internet, en velen BN'ers en influencers maken er gebruik van, en showen ermee!

Inmiddels wordt er in de media heftig gestreden door de voormannen/vrouwen van de politieke partijen; het gaat om uw en jouw en mijn stem, binnenkort. Het vuur van het ene debat is nog niet gedoofd of het andere laait al weer op, uitgezonden op tv of radio, gevolgd door een peiling van de zetelverdeling, op dat moment. Naar ik meen is het nog nooit zó gek geweest; en er is nog een dag of tien te gaan. En u, en jij, behoor je tot de zwevers, de ‘nog niet weters’ of heeft u al een besluit genomen?

Of behoor je tot de strategische kiezers die eerst willen weten hoe de 'hazen' zullen gaan lopen? Er valt wat te kiezen; wil je rechts geregeerd worden of links of vanuit het midden? Welke partij zal het ‘torentje’ gaan bevolken, VVD, NSC of de linkse coalitie? Het is niet te voorspellen, en wie er dan [mee] gaat regeren, dát is ook echt nog niet te zeggen! Uw en jouw stem kunnen het verschil maken, dus gebruik in ieder geval je stemrecht! En als je een stemadvies wilt dan geef ik je een Bijbels voorbeeld.

Het gaat over Israël, en het was in de tijd dat ze hun God aan de kant hadden gezet en er andere goden op na hielden, zoals ook nu een groot deel van ons volk God heeft verlaten en er andere goden op nahoudt. De profeet Elia liet heel het volk bijeenroepen op de berg Karmel, en daar stelde hij hen voor om opnieuw te kiezen voor God óf voor de afgod Baäl. Het volk had zich verzameld en “Toen kwam Elia naar voren, bij heel het volk, en zei: Hoelang hinkt u nog op twee gedachten? Als de Heere God is, volg Hem, maar als het Baäl is, volg hem! Maar het volk antwoordde hem niet één woord.[1 Kon.18:21]

Die dag moest uitgemaakt worden wie de ware God was en dat vond plaats middels een offer dat gebracht werd. Eerst mochten de priesters van Baäl hun god aanroepen om hem te bewegen zich te openbaren. Ze riepen van de morgen tot de avond, maar er gebeurde niets. Toen was het de beurt aan Elia; hij riep éénmaal zijn God aan, de God van Israël. "Antwoord mij, Heere, antwoord mij, zodat dit volk weet dat U, Heere, de ware God bent, en dat U hun hart tot inkeer gebracht hebt. Toen viel er vuur van de Heere neer, verteerde het brandoffer, het hout, de stenen en het stof. Zelfs het water in de geul likte het op. Toen heel het volk dat zag wierpen zij zich met het gezicht ter aarde en riepen: De Heere is God, de Heere is God!" [1 Kon.18:37-39]

Een indrukwekkende gebeurtenis die mij als kind als fascineerde; het spannende verhaal kunt u in genoemd hoofdstuk lezen. Wij zijn een heel ander volk, maar die God van toen is de God van nú, en onveranderd! En wij hebben, net als Israël toen, Zijn wetten en voorschriften terzijde geschoven, Zijn normen en waarden als onbruikbaar weggedaan, en onze eigen bedenksels, die ons beter passen, er voor in de plaats gesteld. Maar ze zijn voor Hem een gruwel zegt de Bijbel, God heeft er de grootste afkeer van!

Hij wil dat we Jezus gaan navolgen en daarmee ook weer Zijn normen en waarden in acht gaan nemen. Dat is niet meer terug te draaien, zegt u? Dan onderschat je wel de almacht van die God van de Karmel, Die daar opnieuw heel duidelijk maakte dat Hij de Almachtige is!

Het begint al als je straks je stem uitbrengt; eens zul je die keuze moeten verantwoorden. Denk je alleen aan je eigen belang of heb je oog voor die partij die wél Gods normen en waarden wil blijven hanteren? Jouw stem kan het verschil maken!

Jezus kwam naar deze aarde en volgde de aanwijzingen van Zijn Vader op; Hij zei, voor Hij naar het kruis ging, waar Hij vreselijk tegenop zag: “Als het mogelijk is, laat deze drinkbeker aan Mij voorbijgaan. Maar niet zoals ik wil, maar zoals U wilt.”[Mat.26:39]

Ook toen moest op een gegeven moment het volk kiezen; een ongelovige stadhouder, Pilatus, moest rechtspreken, maar de laffe despoot liet het aan het volk over. Zij mochten kiezen tussen de misdadiger Barabbas en de onschuldige Jezus. Hoe anders zou het geweest zijn als zij toen vóór hun Koning gekozen hadden. Maar nee, zij verwierpen Hem en kozen verkeerd!

God de Vader die alles overziet, Die weet wat er was, wat er is en wat komt, Die álles is in Zijn Plan, Zijn Heilsplan met deze wereld heeft opgenomen, Liet het toe dat Zijn Zoon stierf voor jouw en mijn zonden! Als bewijs van Zijn instemming deed Hij Jezus opstaan uit de dood, en gaf Hem een plaats, naast Hem, op de troon!

Nu wacht Jezus in de hemel op het moment dat Zijn Vader Hem terugzendt naar de aarde. En tot zolang is Jezus op zoek naar volgers, naar mensen die zich zondaar weten en geloven dat Jezus daarvoor de straf heeft gedragen! Hij heeft als het ware ook die volgers gekocht met Zijn bloed! En weet je wat helemaal super is: Jezus maakt Zijn volgers tot Zijn vrienden! Hij zegt het Zelf: “U bent Mijn vrienden, als u doet wat Ik gebied.” [Joh.15:14]

Dat slaat misschien ook al op de keuze in het stemhokje, straks! Ga je voor Jezus kiezen, dan krijg je een Vriend die Zijn leven al voor je gaf, vóór jij Hem kende!

Welk een vriend is onze Jezus
Die in onze plaats wil staan!
Welk een voorrecht,
dat ik door Hem
Altijd vrij tot God mag gaan
Dikwijls derven wij veel vrede
Dikwijls drukt ons zonde neêr
Juist omdat wij 't al niet brengen
In 't gebed tot onzen Heer

Leidt de weg soms door verzoeking
Dat ons hart in 't strijduur beeft
Gaan wij dan met al ons strijden
Tot Hem, die verlossing geeft
Kan een vriend ooit trouwer wezen
Dan Hij die ons lijden draagt?
Jezus biedt ons aan genezing
Hij alleen is 't, die ons schraagt

Zijn wij zwak, belast, beladen
En ter neêr gedrukt door zorg!
Dierbr'e Heiland! onze Toevlucht!
Gij zijt onze Hulp en Borg!
Als soms vrienden ons verlaten
Gaan wij biddend tot den Heer
In Zijn armen zijn wij veilig
Hij verlaat ons nimmermeer

H. van den Berg,

Tel. 06-15062838
E-mail: berg.services@telfort.nl

Reacties (4 reacties geplaatst)

Dank, Henk! Helemaal eens, ook al gaat deze boodschap soms zo tegen ons eigen gevoel in, het is èn blijft geweldig nieuws!

Ik wil de schrijver van deze Column (voor zover je daarvan kan spreken) uitdagen eens een hedendaagse column te schrijven zonder te prediken uit de bijbel.
Het is inmiddels, getuige het aantal ingezonden reacties, wel duidelijk wie je niét moet volgen........
Ik follow liever de money.

Plaats een reactie

U bent vrij om te reageren met behoud van respect en fatsoen. Kleineren is not done. Alle geplaatste reacties worden een paar keer per dag nagekeken en zijn niet direct zichtbaar. Dus even geduld aub.

Donderdag opening strandseizoen in Hoek van Holland - Dodenherdenking 2024 in regio Westland - 4 mei dodenherdenking in 's-Gravenzande - Voorjaarsmarkt op 11 mei in Poeldijk - Tip: Aiko 455Wp zonnepanelen superdeal bij Recharged - Informatieavond ‘Kanker in je relatie’ - Laatste keer Fresh Dance? - Koffieconcert 12 mei: Gitarist Peter van Elswijk - 3 veelgestelde vragen over de zakelijke autoverzekering - Met Vockestaert de Boer op - Coronatoegangsbewijzen waren rechtmatig - Lezing gevechten mei 1940 rond Hoek van Holland en Staelduinse bos - Westland Pinkster Classic op 20 mei - Struintochten in Van Dixhoorndriehoek op 11 mei - Jubileum editie Italoparty Wollebrand op 11 mei - Parttime bezorger gezocht! - Boekenmarkt Maassluis op zaterdag 25 mei - Sterrenhemel bekijken tot zondag 5 mei - Monteur Buitendienst (Perslucht) - Verrassende tekeningen van Christy Heuchemer in de Hofboerderij - SVH 7 door naar Top 50 Wedstrijd van je leven - Workshop ‘Kracht in herstel – leven met/na borstkanker’ - Stijlvolle vloeroplossingen: Ontdek PVC vloeren en laminaat bij LAB21 - Medewerk(st)er bediening in Honselersdijk - Magazijnbeheerder Baliemedewerker - Huttenbouwen 2024 komt er weer aan! - Teamleider Logistiek Nachtdienst - Ga toch fietsen…voor Rode Kruis Haaglanden - Chefkok bij De Keizer Restobar - Kattententoonstelling op hemelvaartsdag - Kom naar de zomer-BBQ op 27 mei - Cursus Insecten op dinsdag 7 mei - Marketing Manager - Inschrijving 33ste Koornmolen Lions Rottemerenloop open - Geniet van de muziek van Haagse Helden met Square! - Servicecoördinator / Planner Buitendienst - Parttime Administratief Medewerker - Expositie in de bibliotheek in Monster - Open Boerderijdagen 2024 op 10 en 20 mei - Recharged heeft superdeal voor installatie airco’s Westland - Weer weekendafsluiting van Wippolderlaan - Allround Administratief Medewerker - Manager werk en dienstverlening - Herbeleef ‘het fluitincident’ in Maassluis - Dit paasweekend Beneluxtunnel afgesloten richting A15 - Ter Heijde Beachrun op vrijdag 31 mei - Chauffeur C geconditioneerd transport - Junior Accountmanager Particulier - Industrieel verhuizer - Magazijnbeheerder